dimarts, 4 de novembre del 2014

La competència digital del professorat (model TPACK)

A l'exposició d'avui hem tractat la competència digital que ha de tindre el professorat (model TPACK)

INTRODUCCIÓ: 

Amb la incorporació de les TICS el professorat s'enfronta a un canvi important en el seu paper com a mestres. Aquest paper no ha de ser tant ''ensenyar'' sinó a ''aprendre a aprendre''. convertint-se cada vegada més en un mediador dels aprenentatges dels seus estudiants. Per tant, la incorporació de les TIC en els centres educatius comporta noves pedagogies i per tant comporta al fet que el professorat tinga altres funcions dins de l'aula, les quals requereixen unes competències i capacitats.

COMPETÈNCIES I FUNCIONS DEL DOCENT: 

  • Diagnosticar les necessitats dels seus alumnes: conèixer les característiques individuals del seu alumnat i establir el diagnostic de les seues necessitats.
  • Preparar les classes: organitzar i gestionar situacions d'aprenentatge amb estratègies pedagògiques.
  • Cercar i preparar materials per als alumnes: utilitzant els diversos llenguatges disponibles.
  • Motivar a l'alumnat: despertar el desig d'aprendre cap als objectius i continguts de l'assignatura i mantenir-los, establir un bon clima per a proporcionar-los seguretat i confiança.
  • Docència centrada en l'estudiant considerant la diversitat: gestionar el desenvolupament de les classes mantenint l'ordre, proporcionar informació bàsica sobre els continguts de l'assignatura, proposar activitats d'aprenentatge i orientar la seua realització, fomentar la participació dels estudiants, assesorar correctament en l'ús de recursos i avaluar.
  • Oferir tutoria i exemple: sent exemple d'actuació i portador de valors.
  • Investigar en l'aula amb els estudiants, desenvolupament professional continuat: realitzar treballs amb l'alumnat, valorar els resultats obtinguts, etc.
  • Col·laboració en la gestió del centre: realitzant treballs de gestió.
Però com s'adquireixen aquestes competències? S'adquireixen passant per tres fases:

- Fase preactiva de preparació per a la intervenció.
- Fase activa per a la intervenció formativa.
- Fase postactiva.

Per tant, el nou rol del professorat davant les TIC serà el d'innovar i experimentar amb els mitjans tecnològics i adaptar les activitats actuals a les noves tecnologies. 


En resum, els nous rols dels docents estan referits a un rol organitzatiu en el quan ha de planificar i actuar com a impulsor de la participació del grup; a un rol social, creant un ambient d'aprenentatge adequat, interactuant amb l'alumne i fent una avaluació positiva, i un rol intel·lectual, centrant els debats en els punts més importants, fent preguntes i resolent dubtes (Blázquez, 2004)

MODEL TPACK:


''Technological Pedagogical Content Knowledge'' (Coneixement Tècnic Pedagògic del Contingut).
És un model que identifica els tipus de coneixement que un docent necessita dominar per a integrar les TIC d'una forma eficaç en l'esenyament que imparteix.

Per tant, aquest model està integrat pels següents coneixements: Coneixement tecnològic, coneixements pedagògics i coneixements de continguts.

- Coneixement tecnològic: com aplicar el coneixement tecnològic al treball i a la vida quotidiana.

- Coneixements pedagògics: coneixements dels processos d'ensenyament i aprenentatge. 

- Coneixements de continguts: el docent ha de conèixer i dominar el tema que va a ensenyar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada